“The mediocre teacher tells. The good teacher explains. The superior teacher demonstrates. The great teacher inspires.”
- William Arthur Ward

fredag 2. november 2012

Ut på tur!


Den fantastiske vinteren har innhentet alle oss i nord, og barna på skolen og i barnehagen storkoser seg ute i alt det hvite(i alle fall her i strøket). Jeg synes verden er ekstra vakker med snødekte fjell og trær, og mulighetene for uteaktiviteter er mange. Man kan lage snølykter som lyser opp mørke vinterkvelder, snømenn med gulrotnese og hatt eller arrangere akekonkurranse i akebakken. Og man kan ha uteskole!


På en skole i nærmiljøet har en 2. klasse, sammen med lærere og foreldre, laget et «klasserom» i en lysning i skogen ikke langt fra skolen, med torvtak og stubber til å sitte på. Klassen går ofte på tur i området, og nå kan de i tillegg ha undervisning i sitt eget uteklasserom.
 Her har de blant annet jobbet med «forskerboka», ei skrivebok som hver elev har hatt siden 1. klasse, hvor de forsker på ulike ting i naturen. Sist gang forsket de på trær og hva som skjer med dem når det blir høst og vinter, og så tegnet de et tre de så fra uteklasserommet på en side i boka si. Etterpå snakket de om hva de hadde funnet ut om treet, og hva som skjedde 
med bladene som mistet grønnfargen sin og falt av greinene, før de skrev hver sin tekst om dette på den motsatte siden av tegningen. Slik skapte elevene tekster med utgangspunkt i egne erfaringer.

Klassen har også hatt uteskole med veiledet lesing i norsk og hinderløype i kroppsøving. Da hadde alle med seg hvert sitt lesehefte, og læreren hadde høytlesing med hver av de fem lesegruppene etter tur. I mellomtiden oppholdt de andre fire gruppene seg et stykke unna uteklasserommet, hvor de planla og organiserte en hinderløype i skogen for hele klassen. Etter at alle gruppene hadde vært gjennom veiledet lesing i uteklasserommet, deltok hele klassen i hinderløypen.

Jeg synes det var utrolig inspirerende å høre om dette prosjektet med uteskole og uteklasserom, og ble imponert over elevenes og foreldrenes engasjement. Det viser at mulighetene er uendelige for gode og varierte arbeidsmetoder i skolen, også ute i naturen.

5 kommentarer:

  1. Dette høres spennende ut. Så fint at de har laget et eget uteklasserom. Det er noe jeg har ønsket meg på skolen der jeg jobber, for der har elevene uteskole 3 timer i uka, men ingen fast "base" ute som de kan bruke.

    SvarSlett
  2. Det er veldig flott med uteskole når det fungerer og det faglige ivaretas. To av mine barn gikk på uteskole men det ble altfor mye mas om pølser og noe godt til turen. Så var det desto mer skolearbeid som vi foreldre måtte ta tak i. De gode intensjonene uteble så prosjektet ble skrinlagt etter et år eller to.

    SvarSlett
  3. Dette har jeg selv vært med på. Elevene våre hadde 1 turdag i uka. Hver tur hadde da en faglig del. Det er inspirerende og sunt for elevene å komme seg ut uansett vær :) Vi har verdens flotteste natur her i Nord-Norge.

    SvarSlett
  4. Sølvi: Ja det er et veldig fint "klasserom". Det hadde sikkert passet veldig bra hos dere også, du får prøve å engasjere noen foreldre som kan bidra!

    Linda: Jeg er enig med deg i at det er flott med uteskole så lenge det fungerer. Det var synd det ikke fungerte for klassene til barna dine. Dette opplegget fungere i alle fall veldig bra, og klassen bruker uteklasserommet opp til flere ganger i uka.

    John Tore: Jeg tror også det er både sunt og motiverende for elevene å komme seg ut i naturen ofte, hvor læringsmulighetene er uendelige. Vi har helt klart verdens flotteste natur!

    SvarSlett
  5. Ut er in - også i skolen. Se http://www.uterin.salten.no/

    SvarSlett