“The mediocre teacher tells. The good teacher explains. The superior teacher demonstrates. The great teacher inspires.”
- William Arthur Ward

onsdag 21. november 2012

Superstudent?

Eksamen nærmer seg med stormskritt, og pensumbøkene gløder omtrent der de ligger strødd utover bordet. Det virker umulig å skulle huske alt jeg leser. Jeg har hørt at det ikke hjelper å "pugge" pensumet rett før eksamen, men jeg kan liksom ikke la være heller. Den ultimate superstudenten er kanskje den som leser jevnt og trutt hele året, og bruker gode studieteknikker for å tilegne seg stoffet. Jeg vet ikke hvor mange dette gjelder for, men jeg synes det er vanskelig å huske det jeg leste i september, og har derfor behov for å repetere det meste nærmere eksamen. Da sitter jeg plutselig med veldig mange sider å lese på ganske kort tid. For å "løse" dette problemet googlet jeg "studieteknikk eksamen", og fant en artikkel om superstudenten på studenttorget.no. Her ble det blant annet beskrevet en teknikk som kalles kopimemorering. Teknikken går ut på å lage et tankekart over det det mest sentrale (et sammendrag) i pensumet. Deretter skal man bruke noen minutter på å memorere tankekartet, før man legger det bort og forsøker å lage tankekartet på nytt etter egen hukommelse. Metoden skal gjentas til man kan lage hele tankekartet uten hjelp fra det originale. Da kan man også lage tankekartet på et kladdeark på selve eksamen, og har dermed et slags egenprodusert "pensum" tilgjengelig.

Metoden høres for så vidt ikke dum ut, men jeg er ikke helt overbevisst om at den fungerer særlig godt på en eksamen hvor forståelse og refleksjon preger oppgavene. Hva er det egentlig som er viktig å kunne? Memorering eller forståelse, eller begge deler?

http://www.studenttorget.no/index.php?show=41&expand=3795,41&artikkelid=10965



3 kommentarer:

  1. Jeg var på en ekstra forelesning i høst hvor det var to fra "ToppkarakterSystemet" som tok opp akkurat dette temaet. De kalte det for ToppLæring.
    Det gikk ut på 3 punkt.
    SuperLesing - få rask oversikt over pensum og gå kun i dybden på det viktigste.
    NinjaNotater - lage notater for å lære pensum raskere. Dvs. diktatnotater, dualnotater(sammen med en venn), tanketegning ev.kart.
    MultiMemorering - låse fast kunnskapen i langtidshukommelsen.Dette gikk ut på intervallmemorering - dvs. memorering før og etter pauser. Kopimemorering - kartlegging av hull i hukommelsen. Og Rememorering - memorering mens man sover, dvs at en går ser på et tanketegning/-kart før en legger seg - drømmer - ser på tankekartet når en våkner.
    Problemet mitt er at jeg ikke har tid til dette. Jeg synes fremgangsmåten er ganske fornuftig hvis man har tid.

    SvarSlett
  2. Veldig aktuelt tema akkurat nå! Liker ideen om å lage tankekart, men jeg er selv en av de som lærer gjennom å skrive for hånd, altså må jeg notere ned alt jeg mener er relevant/viktig å huske. Dette tar utrolig lang tid! Men etter å ha studert noen år nå, ser jeg at jeg bruker kortere tid på lesingen, leser ikke alt like nøye. Kanskje jeg burde øve meg på å lage slike tankekart, men vil ikke ta sjansen på det nå rett før eksamen =P

    SvarSlett
  3. John Tore: Ja det var slik jeg også tenkte, smarte metoder men ganske tidkrevende. I alle fall til man får satt seg skikkelig inn i det. Jeg ser for meg at dette er veldig nyttige metoder i "puggefag", hvor en skal lese og huske stoffe. For oss blir det litt annerledes ettersom fokuset er størst på forståelse og refleksjon.

    Kristine: Det er lett å "låses fast" i det man allerede er vant til. Det hender ofte at jeg hører eller leser om smarte tips og råd i forhold til studieteknikker, men jeg ender stort sett opp med å gjøre det samme som jeg alltid har gjort likevel.

    SvarSlett