“The mediocre teacher tells. The good teacher explains. The superior teacher demonstrates. The great teacher inspires.”
- William Arthur Ward

tirsdag 4. desember 2012

Juletradisjoner

Jeg synes det beste med jula er adventstida og alt den bringer med seg. Noen forbinder førjulstida med julegavestress, og mas med baking, julepynt og andre forberedelser. Jeg forbinder den med (stearin)lys i hverdagen, julekalenderen på NRK sammen med datteren min, klementiner og pepperkaker og gode minner. Tidligere har det vært tradisjon å se de ulike julekalendrene på NRK som "Amalies jul", "Jul i blåfjell" og "Jul på månetoppen", også før jeg fikk barn selv. I år er det en ny julekalender som heter "Julekongen", og selv om den har fått en del kritikk synes jeg det er like koselig i stua hver kveld klokken 18.00. Det er tradisjonen som skaper stemningen, i alle fall hos oss.

I skolen markeres også adventstida, med både julepynt, juleverksted, julefrokost og adventskalendere. Jeg har alltid syntes det var så koselig på skolen i førjulstida, med forventningsfulle og julestemte elever og lærere. Det er mange muligheter for læringsarbeid i de fleste fag knyttet til julehøytiden, som kanskje er motiverende i seg selv for mange elever. For eksempel kan man jobbe med tekst-skaping i norskfaget hvor klassen lager sitt eget juleeventyr. Dette kan dramatiseres og framføres for foreldrene på juleavslutninga, og dermed har elevene en reell mottaker for eventyret (som spiller en stor rolle for motivasjonen). Det finnes sikkert uendelig mange gode ideer til læringsarbeid i norskfaget knyttet til julehøytida.

Har dere noen gode erfaringer fra skolen og adventstida?

2 kommentarer:

  1. På skolen jeg gikk hadde vi faste tradisjoner i adventa. Hver dag i advent startet høytlesning, helt opp i syvende klasse. Dette er en tradisjon jeg kommer til å ta med meg videre. :-) Ellers hadde vi hvert år juleavslutning, hvor hele skolen var samlet. Elever, foresatte og lærere. Her ble det fremført juleeventyr, sanger og diverse. Altså som du sier, elevene får en reell mottaker, som er utrolig viktig :-)

    SvarSlett
  2. Det hørtes veldig koselig ut!:) Vi hadde også oppstart på dagen med høytlesing og tente lys, men bare på småtrinnet. Jeg tror nok også jeg vil videreføre slike tradisjoner, fordi jeg har så gode minner fra det selv.

    SvarSlett