“The mediocre teacher tells. The good teacher explains. The superior teacher demonstrates. The great teacher inspires.”
- William Arthur Ward

fredag 14. september 2012

En liten tanke om blogging i norskfaget...

I løpet av studiet har jeg skrevet mange oppgaver, og har etterhvert blitt tryggere på å skrive tekster. En vedvarende utfordring er at jeg ofte har en tendens til å fokusere veldig på hva jeg tror lærerne er ute etter, i stedet for utelukkende å fokusere på formidling av innholdet i teksten. Det slo meg da jeg leste i Norskboka.no (s. 100), hvor det står at "elevene skriver ikke bare for læreren" som en grunn til å blogge i norskfaget, at nettopp blogging er en god øvelse i forhold til denne utfordringen. Elever (og studenter) får mulighet til å skrive tekster som hvem som helst kan lese det, og da vil fokuset naturlig dreie seg helt og holdent om tekstens innhold (etter min erfaring). Med andre ord er det vanskelig og tilpasse en tekst etter leseren når man ikke vet hvem det er. Jeg tror absolutt blogging kan være et godt verktøy i forhold til skrivetrening og tekstmestring i norkfaget, så vel som i andre fag.

- Ina

4 kommentarer:

  1. Eg synest du har eit godt poeng her. Eg veit sjølv korleis det er å skrive ei oppgåve etter ”læraren sitt ønskje” – å svare det eg trur lærar ønskjer å høre. Dersom ein bruker blogg som innleveringsform, der ein har fleire mottakarar, er kanskje sjansen større for at eleven svarar det han verkeleg ønskjer å svare på oppgåva.
    Eg ser også eit lite faremoment her: Eleven blir så fokusert på det faktum at oppgåva skal publiserast, at han ikkje tør å skrive det han eigentleg hadde tenkt, og i staden held seg på trygg grunn. Det kan vere ei bremse på den kreative prosessen. Det er alltid fordelar og ulemper med alt, og alle metodar treff nokon men bommar på andre.

    SvarSlett
  2. Fint reflektert om bloggskriving. Jeg tror som deg at slik "ekte" skriving kan gjøre at eleven/studenten finner frem til sin skriftlige "stemme" - skriver frem seg selv. Siden hun og han slik presenterer seg gjennom sine tekster, vil de også ønske å utvikle seg som skribenter, fremføre interessant innhold med godt språk.

    SvarSlett
  3. Det vil nok alltid være fordeler og ulemper ved alle metoder, derfor er det så viktig med varierte arbeidsformer slik at man treffer flest mulig.

    SvarSlett
  4. Fine perspektiver om bloggskriving, og hvor viktig det er å ha fokus på innhold framfor hva mottaker forventer skal bli skrevet.

    SvarSlett